In The Spotlight: Sander Hoogteijling

De mavo- en havo-onderbouw krijgen dit schooljaar dezelfde afdelingsleider. Sander Hoogteijling wordt het gezicht van deze nieuwe afdeling. Hij is geen onbekende: sinds 2008 is Sander werkzaam op het Marnix College. In deze eerste Update stellen we hem wat uitgebreider aan u voor.

Sander is geboren en getogen in Ede, studeerde aan de Universiteit Utrecht en met zijn diploma Sociale Geografie en een onderwijsbevoegdheid belandde hij in 2004 voor de klas. In 2008 werd hij aardrijkskundedocent op het Marnix. Na enkele afwisselende extra taken is hij vanaf 2014 afdelingsleider in de middenbouw havo/vwo. Met partner Hedwig heeft Sander vier kinderen. “De oudste twee, Fieke en Liva, gaan naar de Prins Florisschool. Mink is drie jaar, hij gaat in december naar school. Recent zijn we ook de gelukkige ouders geworden van Sil, hij is op 30 mei geboren.”

Sander, woonachtig in Veldhuizen, voelt zich erg betrokken bij Ede en de omgeving: “Van mijn veertig levensjaren woon ik 34 jaar in Ede, hierdoor heb ik veel verschillende netwerken.” Hij vervolgt: “Tevens zorgen mijn schoolloopbaan op Het Streek en het feit dat ik ruim dertig jaar verbonden ben met de voetbalclub DTS Ede voor een groot aantal Edese contacten.”

De leerlingen in zijn afdeling hebben ongeveer de leeftijd van 12 tot 17 jaar. “De fase van puber tot adolescent is interessant, er gebeurt heel veel. Leerlingen in deze fase begeleiden, helpen en waar nodig bijsturen, vind ik betekenisvol.” Sander is groot voorstander van korte lijntjes tussen leerling, thuis en school. Persoonlijke betrokkenheid tussen leerlingen, ouders/verzorgers en school is de sleutel tot succes. “In dit kader zijn waarden als eerlijkheid, veiligheid en behulpzaamheid belangrijk.” Als leidinggevende wil hij een voorbeeld zijn. Sander benoemt het gezegde practice what you preach. “Dit is richting leerlingen en ouders/verzorgers èn richting collega’s belangrijk: goed voorbeeld doet goed volgen.”

Sander wil meerdere gestarte ontwikkelingen verder uitbouwen. Op de mavo is er een team ‘mavoin-beweging’. Dit team zorgt voor (extra) aandacht voor thema’s als het pedagogisch klimaat, werkvormen in de les en het mentoraat.

Sander sluit kort en bondig af: “Door zichtbaar te zijn, dichtbij de leerling te staan en een voorbeeld te zijn, wil ik samen met mijn collega’s, leerlingen in de onderbouw op een juiste manier richting de bovenbouw en vervolgens richting de maatschappij (inclusief de vervolgopleiding) begeleiden.”

Sander Hoogteijling
Volg ons op social media